zondag 16 december 2012

Middeleeuws verslagje

Voor een opdracht bij het contractwerk moesten wij een verslagje schrijven bij deze prent over de middeleeuwen. En ik dacht: misschien is het wel leuk dat ik mijn verslagje op de blog zet! En dat heb ik ook gedaan. Hier is mijn verslagje dan:

De middeleeuwen !
In de Middeleeuwen hadden de mensen een heel zwaar leventje. Ze woonden in kleine houten huisjes die heel dicht tegen elkaar stonden. Omdat de huisjes dicht bij elkaar stonden was er wel brandgevaar. Dus als er één huis aan het afbranden was kon het zijn dat de huizen 20 meter verder ook in brand stonden. De straten waren daar ook niet al te gezellig. Want de straten waren heel vuil en smal. Dat kwam omdat de mensen hun afval gewoon op het straat gooiden. Op de straten liepen veel kleine diertjes die aan dat afval kwamen knabbelen. En ja, die diertjes die kropen dan in die huizen en ze verspreidden zo ziektes . Vele mensen werden daardoor heel ziek. De meeste mensen in de stad waren ambachtslui. Zij gingen dan elke donderdag in de voormiddag met hun kraampje aan de kant van het straat hun spullen te verkopen. Om ambachtslui te worden was je eerst ongeveer 5 jaar leerling. Daarna werd je 5 jaar gezel en tenslotte werd je meester. Maar daarvoor moest je wel heel goed zijn. Ja ja, je ziet het. In de middeleeuwen hadden de mensen een heel zwaar leventje!
- Geschreven door Maartje

1 opmerking: